Kawasaki KLR Forum banner

Bandenprofiel - 2 mm, toch?

285 views 8 replies 7 participants last post by  _Incunebulus_  
#1 ·
Ik wilde er zeker van zijn dat ik dit goed doe. De band moet op elk punt van de band minimaal 2 mm profieldiepte hebben, toch (foto uit OEM-handleiding)? Dus ik ben er vrijwel. Hoe dicht bij het bot rijden jullie hem?

#2 ·
2 mm minimale diepte, haha! Te veel advocaten in deze wereld.

Voor mezelf hangt dat allemaal af van hoe ver ik van plan ben te rijden en welk terrein ik tegenkom.

Ik rijd vaak een achterband totdat deze in het midden van ten minste een deel glad is afgesleten.
Ik weet dat ik langzamer moet rijden op nat asfalt.
De voorband rijd ik misschien totdat er nauwelijks een indruk van zichtbaar profiel is.

De meeste eigenaren zullen ze niet eens zo ver afrijden als jij.
Ik "maak" vaak de gebruikte banden van andere klanten "af". Ik hou van "gratis kilometers". :)

#3 ·
Het lijkt erop dat u meet tot de slijtageindicator in plaats van tot de basis van het loopvlak.
Die banden hebben nog veel profiel over.
Hoeveel profiel u wilt overhouden, hangt een beetje af van hoe u rijdt, waarop u rijdt, en de omgevingstemperatuur en vochtigheid.
2 mm minimum is een goede algemene richtlijn, omdat u ergens een lijn moet trekken, en die lijn moet rekening houden met het laagste gemeenschappelijke deler.
Ik heb mijn Tractionator GPS-banden eraf gehaald toen de achterband 3-4 mm had. Die banden hebben een harde compound, en ik merkte dat de remtractie snel afnam bij droog weer. Bij nat weer zou het erger zijn geweest.
Ik heb ook mijn recente Tractionator Adventure achterband eraf gehaald bij ongeveer 4 mm, omdat deze vierkant was geworden en ik de nieuwe band wilde inrijden voordat ik wat onverhard terrein op ging. Maar ik heb die band bewaard, en hij komt waarschijnlijk binnenkort op mijn reservewiel, zodat ik hem op straat kan oprijden tot 1 mm.
Motorbanden verschillen sterk van autobanden. Motorbandenprofiel wiebelt of vervormt niet zo veel (afgezien van hoge noppen), en bij nat weer snijdt u meestal door stilstaand water met een smal contactoppervlak, in plaats van erop te surfen. Voor een band zonder noppen verliest u bij droog weer eigenlijk niet veel, zo niet helemaal geen, droge tractie als de band verslijt tot aan de basis van het loopvlak. Het helemaal oprijden tot aan de karkas bij droog weer zal geen ernstige problemen veroorzaken.
Autobandenprofiel is ontworpen om te wiebelen en te vervormen tijdens het remmen, wat de remtractie in zowel droge als natte omstandigheden verbetert. U rijdt uw auto ook waarschijnlijk vaker in nat weer, en hoger profiel zorgt voor een betere waterafvoer naar een breder, vlakker contactoppervlak dan u op een motorfiets heeft. Dus tenzij u zeer zachte sportbanden voor de zomer op uw auto heeft en alleen bij droog weer op het asfalt rijdt, wilt u uw autobanden waarschijnlijk vervangen bij een profieldiepte van 2-3 mm.
De Michelin Pilot Sports (all season sportbanden) op mijn Civic hebben ongeveer 3 mm, en ik merk al dat ze grip verliezen in droge bochten. Ze zullen waarschijnlijk later dit jaar worden vervangen, voor het natte seizoen.

#9 ·
Het lijkt erop dat je tot aan de slijtageindicator meet in plaats van tot aan de basis van het loopvlak.
Die banden hebben nog genoeg profiel over.

Hoeveel profiel je wilt overhouden, hangt af van hoe je rijdt, waarop je rijdt, en de omgevingstemperatuur en vochtigheid.

2 mm minimum is een goede algemene richtlijn, omdat je ergens een lijn moet trekken, en die lijn moet rekening houden met de kleinste gemene deler.

Ik heb mijn Tractionator GPS-banden eraf gehaald toen de achterband 3-4 mm had. Die banden hebben een harde compound, en ik merkte dat de remtractie bij droog weer snel afnam. Bij nat weer zou het erger zijn geweest.

Ik heb ook mijn recente Tractionator Adventure achterband bij ongeveer 4 mm eraf gehaald, omdat deze vierkant was geworden en ik de nieuwe band wilde inrijden voordat ik wat offroad ging. Maar ik heb die band gehouden, en hij komt waarschijnlijk binnenkort op mijn reservewiel, zodat ik hem op straat helemaal tot 1 mm kan oprijden.

Motorbanden verschillen sterk van autobanden. Motorbandenprofiel wiebelt of vervormt niet zo veel (afgezien van hoge noppen), en bij nat weer snijd je meestal door stilstaand water met een smal contactoppervlak, in plaats van erop te surfen. Voor een band zonder noppen verlies je bij droog weer niet echt veel, zo niet enige, droge tractie als de band afslijt tot aan de basis van het profiel. Het helemaal oprijden tot aan de karkas bij droog weer zal geen ernstige problemen veroorzaken.

Autobandenprofiel is ontworpen om te wiebelen en te vervormen tijdens het remmen, wat de remtractie bij zowel droge als natte omstandigheden verbetert. Je rijdt waarschijnlijk ook vaker met je auto in nat weer, en hoger profiel zorgt voor een betere waterafvoer naar een breder, platter contactoppervlak dan je hebt op een motor. Dus tenzij je zeer zachte compound zomer sportbanden op je auto hebt en alleen op droog weer op het asfalt rijdt, wil je je autobanden waarschijnlijk vervangen bij een profieldiepte van 2-3 mm.

De Michelin Pilot Sports (all season sportbanden) op mijn Civic hebben ongeveer 3 mm, en ik merk al dat ze grip verliezen in droge bochten. Ze zullen waarschijnlijk later dit jaar worden vervangen, voor het natte seizoen.
Bedankt voor de info, ik waardeer de reactie.

#5 ·
Ik heb momenteel 4 mm profiel op mijn achterste Trailmax-band en die is op zijn best ondermaats off-road. Hij heeft momenteel 6.500 mijl. Ik zal hem waarschijnlijk tot ongeveer 7.000 mijl rijden voordat ik hem vervang. Waarschijnlijk voor de winter. Moet vlees op de achterkant hebben als ik door de sneeuw ploeg. 😜

2 mm profiel biedt je buiten de gebaande paden niets, zelfs als je meet bij de slijtage-indicatoren. Zeker als je een beginnende rijder bent. Hoe dan ook, het wordt tijd om die achterband ZEER binnenkort te vervangen!

• Like
Reactions: DPelletier
#7 ·
Enkele goede punten van Paul en Tad..... Ik ben het er meestal mee eens dat het afhangt van een aantal variabelen, waarbij gebruik en budget de belangrijkste drijfveren zijn - Ik gooi mijn banden weg lang voordat ze zo versleten zijn als die op de foto, maar ik rijd voornamelijk offroad en houd van de tractie die een nieuwere band biedt.

Dave