Ik wilde er zeker van zijn dat ik dit goed doe. De band moet op elk punt van de band minimaal 2 mm profieldiepte hebben, toch (foto uit OEM-handleiding)? Dus ik ben er vrijwel. Hoe dicht bij het bot rijden jullie hem?
Bedankt voor de info, ik waardeer de reactie.Het lijkt erop dat je tot aan de slijtageindicator meet in plaats van tot aan de basis van het loopvlak.
Die banden hebben nog genoeg profiel over.
Hoeveel profiel je wilt overhouden, hangt af van hoe je rijdt, waarop je rijdt, en de omgevingstemperatuur en vochtigheid.
2 mm minimum is een goede algemene richtlijn, omdat je ergens een lijn moet trekken, en die lijn moet rekening houden met de kleinste gemene deler.
Ik heb mijn Tractionator GPS-banden eraf gehaald toen de achterband 3-4 mm had. Die banden hebben een harde compound, en ik merkte dat de remtractie bij droog weer snel afnam. Bij nat weer zou het erger zijn geweest.
Ik heb ook mijn recente Tractionator Adventure achterband bij ongeveer 4 mm eraf gehaald, omdat deze vierkant was geworden en ik de nieuwe band wilde inrijden voordat ik wat offroad ging. Maar ik heb die band gehouden, en hij komt waarschijnlijk binnenkort op mijn reservewiel, zodat ik hem op straat helemaal tot 1 mm kan oprijden.
Motorbanden verschillen sterk van autobanden. Motorbandenprofiel wiebelt of vervormt niet zo veel (afgezien van hoge noppen), en bij nat weer snijd je meestal door stilstaand water met een smal contactoppervlak, in plaats van erop te surfen. Voor een band zonder noppen verlies je bij droog weer niet echt veel, zo niet enige, droge tractie als de band afslijt tot aan de basis van het profiel. Het helemaal oprijden tot aan de karkas bij droog weer zal geen ernstige problemen veroorzaken.
Autobandenprofiel is ontworpen om te wiebelen en te vervormen tijdens het remmen, wat de remtractie bij zowel droge als natte omstandigheden verbetert. Je rijdt waarschijnlijk ook vaker met je auto in nat weer, en hoger profiel zorgt voor een betere waterafvoer naar een breder, platter contactoppervlak dan je hebt op een motor. Dus tenzij je zeer zachte compound zomer sportbanden op je auto hebt en alleen op droog weer op het asfalt rijdt, wil je je autobanden waarschijnlijk vervangen bij een profieldiepte van 2-3 mm.
De Michelin Pilot Sports (all season sportbanden) op mijn Civic hebben ongeveer 3 mm, en ik merk al dat ze grip verliezen in droge bochten. Ze zullen waarschijnlijk later dit jaar worden vervangen, voor het natte seizoen.