Kawasaki KLR Forum banner

Voorbereiding voor Off Road/Dirt Riding

10K views 24 replies 11 participants last post by  PeteK  
#1 ·
Tot nu toe heb ik een paar keer op onverharde wegen gereden en ik wens dat ik versnelling 1,5 had.

1e is te klein, 2e te groot.

Dat doet me nadenken over het veranderen van het achtertandwiel.

Iemand ervaring met onverharde wegen, trails die hun advies kunnen geven? IE: kleiner gaan en 2e meer gebruiken of groter gaan en 1e meer gebruiken.

Ik doe voornamelijk onverharde wegen en dual track. Momenteel geen single track.

#2 ·
Ik neem aan dat je momenteel de standaard versnelling hebt? Onmogelijk om maar één versnelling te veranderen. Probeer een voortandwiel met 14 tanden. De voorste zijn goedkoper dan de achterste. Ik heb over het algemeen gemerkt dat de standaard versnelling het beste werkt voor het rijden dat je beschreef.

• Like
Reactions: KLR-Mule
#4 ·
Ik neem aan dat je momenteel de standaard versnelling hebt.? Onmogelijk om maar één versnelling te veranderen. Probeer een voortandwiel met 14 tanden. Voortandwielen zijn goedkoper dan de achtertandwielen. Over het algemeen heb ik gemerkt dat de standaard versnelling het beste werkt voor het rijden dat je beschreef.
Bedankt en ja, standaard op de 2022.
Ik merk dat ik de eerste versnelling meer toeren laat maken dan ik zou willen, maar dan in de tweede versnelling afrem als ik me een weg probeer te banen door kuilvelden en rotstuinen.
Dat gezegd hebbende, ik heb er pas 1300 mijl mee gereden, dus misschien zal mijn tempo toenemen, waardoor de tweede versnelling beter past.

#3 ·
Je zult waarschijnlijk niet blij zijn met de 16T voor off-road gebruik. Heb de mijne net afgehaald.

Voor mij lijkt de beste combinatie de standaard overbrenging te zijn. Ik kan allerlei soorten ruig terrein aan en over de snelweg scheuren met 70-75 mph als dat nodig is.

Als je comfortabel kunt cruisen met 60 mph, is het 14T-tandwiel misschien een goede optie voor jou. Maar... je snelheidsmeter zal erg onnauwkeurig zijn.

• Like
Reactions: OCL
#5 ·
Je zult waarschijnlijk niet blij zijn met de 16T voor off-road gebruik. Heb de mijne er net afgehaald.

Voor mij lijkt de beste combinatie de standaard gearing te zijn. Ik kan allerlei soorten zwaar off-road terrein aan en over de snelweg scheuren met 70-75 mph als dat nodig is.

Als je je meestal comfortabel voelt met 60 mph, dan is het 14T voortandwiel misschien een goede optie voor jou. Maar... je snelheidsmeter zal erg onnauwkeurig zijn.
Bedankt voor je feedback. Iets om over na te denken en te overwegen.

Tot nu toe doe ik er alles aan om snelle wegen/snelwegen te vermijden. Meestal 35-55 als ik naar de trails pendel, met af en toe een stukje op de snelweg met 60 om verder weg gelegen trails te bereiken.

Misschien krijg ik een beter begrip van hoe de motorfiets gereden wil worden als ik hem echt goed leer kennen. De eerste indruk is dat hij duidelijk zo is ontworpen voor snelle bospaden.

Het ontwijken van rotsen en kuilen is wat me doet nadenken over iets daartussenin.

#8 ·
Ik begrijp het. Het zal klinken als een beetje "stotteren" onder de 22 mph. Het is normaal voor een 'thumper'. Zolang het niet als een gek schudt als het probeert een hogere versnelling te trekken.

Probeer een 44-tands achtertandwiel. Ik denk dat het met deze 5-versnellingsbakken beter is om 1 tand per keer aan de achterkant te veranderen. Het veranderen van de voorkant is een te grote stap en je eindigt met te veel compromissen die niet optimaal zijn en je eindigt met te veel onderin of te veel bovenin. Maar dat is slechts mijn mening. Er zijn mensen die dol zijn op de 16T of de 14T.

#9 ·
Ik begrijp het. Het zal klinken als een beetje "chugging" in de 2e versnelling onder de 22 mph. Het is normaal voor een thumper. Zolang het niet als een gek schudt terwijl het probeert een hogere versnelling te trekken.

Probeer 44 tanden achter. Ik denk dat het met deze 5-versnellingen beter is om 1 tand per keer achter te veranderen. Het veranderen van de voorkant is een te grote stap en je eindigt met te veel compromissen die niet optimaal zijn en je eindigt met te veel laag of te veel boven. Maar dat is slechts mijn mening. Er zijn mensen die dol zijn op de 16T of de 14T.
Oké bedankt. Ik ben een grotere fan van het veranderen van de achterkant, gewoon vanwege de eenvoud ervan.

Zoals je zegt, opereer ik nog steeds in het rijk dat ik nog steeds leer wat de motorfiets leuk vindt/wil, net als al het andere.

#11 ·
Ik heb 14's, 15's en 16's en ook 43 en 44 achterbanden.......de 14's zijn mooi offroad en de 16's zijn mooi op langere snelwegritten....maar de 15's werken voor beide en ik ben lui dus ze worden het meest gebruikt voor mijn "offroad-gerichte" rijden. Het hangt ook af van de trails en snelheden die je rijdt; Ik breng de meeste tijd door in de 2e en 3e versnelling

#12 ·
Ik heb ook 14's, 15's en 16's, evenals 43 en 44 achterbanden.......de 14's zijn mooi offroad en de 16's zijn mooi op langere snelwegritten....maar de 15's werken voor beide en ik ben lui, dus ze worden het meest gebruikt voor mijn "offroad-gerichte" rijden. Het hangt ook af van de trails en snelheden die je rijdt; ik breng het grootste deel van mijn tijd door in de 2e en 3e versnelling

Dave
Op dit moment rijd ik meestal licht technisch terrein rond de 12-18 mph (ik baan me een weg door bommenwerper-kuilenvelden en ingebedde rotsen en sporen), dus 1e versnelling, maar dat kan een beetje toeren lijken, maar als ik bij 18-20 in de 2e versnelling schakel, klinkt het gewoon bruut (wat normaal kan zijn, ik ben nieuw met singles, dus ik begrijp volledig dat het gewoon mijn context kan zijn.)

Woon-werkverkeer over de bospaden van en naar die gebieden is 30-40, dus geen probleem daar.

#19 ·
Ik draag deze kit regelmatig bij me, hoewel de verpakking is veranderd, voor het geval ik de behoefte voel om de versnelling te veranderen. Met omkeerbare swingarm-asplaten om het minder omslachtig te maken om de kettingspeling correct te houden, kan ik een wissel in slechts een paar minuten doen.

Normaal gesproken gebruik ik de 16-tands. Met de KLR600-primaire aandrijving komt dat overeen met het gebruik van een 15-tands aan de voorkant.

#20 ·
Ik heb deze kit regelmatig bij me, hoewel de verpakking is veranderd, voor het geval ik de behoefte voel om de versnelling te veranderen. Met omkeerbare swingarm-asplaten om het minder omslachtig te maken om de kettingspeling correct te houden, kan ik een wissel in slechts een paar minuten doen.

Normaal gesproken gebruik ik de 16 tands. Met de KLR600-primaire aandrijving komt dat overeen met het gebruik van een 15 tands aan de voorkant.
View attachment 33146
Dat is echt interessant. Ik heb in een andere reactie gezegd dat ik er nooit aan zou denken om dit soort wissel on the fly te doen.

#21 ·
Ik heb meer dan 88.000 mijl gereden op mijn '87 KLR650 met de standaard 15/43 tandwielcombinatie.
Van ROCKY Wyoming, Colorado, Idaho, Montana 4x4 routes, woestijnzand/grindwegen, zandwashes, modder en tienduizenden kilometers eenzaam asfalt op snelwegsnelheden en daarbuiten.

Ik draag siliconen Hearos oordopjes, diep ingebracht! Meestal zelfs op de snellere vuil- en grindwegen (40-90 mph). :)

#22 ·
Ik heb meer dan 88.000 mijl gereden op mijn '87 KLR650 met de standaard 15 / 43 tandwielcombinatie.
Van ROCKY Wyoming, Colorado, Idaho, Montana 4x4 routes, woestijn zand/grind wegen, zand wassingen, modder en 10's duizenden mijlen van eenzaam asfalt op Interstate snelheden & daarbuiten.

Ik draag siliconen Hearos oordopjes, diep ingebracht! Meestal zelfs op de snellere vuil- en grindwegen (40-90 mph). :)
Omarm de chug!

#23 ·
Ik rijd regelmatig op trails. Wanneer bij een snelheid waarbij de 1e versnelling te hoog in toeren gaat, maar de tweede afslaat, doet een beetje koppelingswerk de truc heel mooi.

Ik blijf in de tweede versnelling, trek de koppeling (volledig ingeschakeld), kom over of om het obstakel met momentum heen en laat de koppeling soepel los met een beetje extra gas, nog steeds in de tweede versnelling. Heel soepel. Ik heb niet het gevoel dat ik iets beschadig (koppeling). Vertel me alsjeblieft als je denkt dat ik het verkeerd heb!

#25 ·
Ik reed vorige week met een 16t voortandwiel op mijn 1998 op de WABDR en heb de koppeling getoast toen ik een bijzonder ruw stuk omhoog ging - "baby head hill". Ik weeg 225, plus rijkleding, plus ongeveer 25 lbs aan tassen en uitrusting. Maar ik heb hem behoorlijk misbruikt toen ik die heuvel opging. Ik moet een 14t voortandwiel halen voordat ik zoiets weer doe. Beter nog, ik neem een KLR niet meer mee die patch op. Ik zal het doen op een lichtere motor, maar niet een KLR.

De koppelingsafstelling veranderde aanzienlijk toen de koppeling heet werd en de vezelvoering versleten/verbrandde. Als je koppelingsafstelling niet veranderde, dan is hij waarschijnlijk in orde.