Ik heb me altijd verbaasd over de fascinatie van mensen om de zijstandaard-veiligheidsschakelaar te verwijderen/omzeilen. Mijn 95 XR had er een en op geen enkel moment kwam ik in een situatie dat ik dacht: "man, ik wou dat de zijstandaard-schakelaar uitgeschakeld was", dus als je erover nadenkt om hem voor "vereenvoudiging" weg te halen, raad ik je aan het niet te doen.
Al mijn 4 KLR's (85, 88, 13 en 14) hebben de zijstandaard-schakelaar uitgeschakeld. Geen big deal. Maar hier is het ding, een zijstandaard-schakelaar is zoals de meerderheid van de andere veiligheidsvoorzieningen in deze wereld, onder normale bedrijfsomstandigheden zijn ze nutteloos. Alleen en alleen wanneer er een speciale omstandigheid optreedt, worden ze nuttig en vaak levensreddend.
Zondag 14 september deed die speciale omstandigheid zich voor. Ik was van plan om door de Rocky Mountains naar Glen Heaven te rijden en van daaruit verder te zien. Zoals gewoonlijk was ik paranoĂŻde en stopte om de olie van Pokey (2014.5 KLR) te controleren voordat ik omhoog ging, en zoals gewoonlijk was hij vol. Daarmee uit de weg zag ik een gat in het verkeer en trok de weg op in een bocht naar rechts, versnellend om het verkeer bij te houden, en toen onmiddellijk na een bocht naar links, toen ik de bocht naar links nam, kwam Pokey net voorbij recht omhoog en het was een stevige harde stop, met een luid schurend geluid realiseerde ik me onmiddellijk mijn fout en probeerde deze te corrigeren, maar de hoek van de zijstandaard vereist dat de motorfiets terug naar het midden komt voordat deze kan worden ingetrokken. Op dit punt rijd ik ongeveer 50 mph. Ik rukte Pokey rechtop, klemt de zijstandaard in en trok hem toen agressief hard naar een linkerhelling, terwijl de banden hoogstens 6 inch van het asfalt verwijderd waren, ze zaten aan de buitenkant van de witte lijn op de nabijgelegen bergweg met een matig scherpe afgrond in een waterlogged ravijn.
Was het gebruikersfout? Absoluut. Had ik het beter kunnen aanpakken? Zeker. Kon het volledig vermeden worden? Ook ja. God waakte over me, ik ben gisteren veilig thuisgekomen, maar de volgende kerel misschien niet. Ik kreeg een tweede kans, maar het kost maar één blunder om de laatste blunder te zijn.
Wat ik wel weet, is dat ik niet de volgende kerel zal zijn, Pokey krijgt vanavond een zijstandaard-veiligheidsschakelaar. Evenals een hoop extraatjes (nieuwe kuipen, T-bob, zadelrework 2.0, etc.) het is lang geleden voor de oude jongen.
Rij veilig jongens, moge God met jullie zijn.
Al mijn 4 KLR's (85, 88, 13 en 14) hebben de zijstandaard-schakelaar uitgeschakeld. Geen big deal. Maar hier is het ding, een zijstandaard-schakelaar is zoals de meerderheid van de andere veiligheidsvoorzieningen in deze wereld, onder normale bedrijfsomstandigheden zijn ze nutteloos. Alleen en alleen wanneer er een speciale omstandigheid optreedt, worden ze nuttig en vaak levensreddend.
Zondag 14 september deed die speciale omstandigheid zich voor. Ik was van plan om door de Rocky Mountains naar Glen Heaven te rijden en van daaruit verder te zien. Zoals gewoonlijk was ik paranoĂŻde en stopte om de olie van Pokey (2014.5 KLR) te controleren voordat ik omhoog ging, en zoals gewoonlijk was hij vol. Daarmee uit de weg zag ik een gat in het verkeer en trok de weg op in een bocht naar rechts, versnellend om het verkeer bij te houden, en toen onmiddellijk na een bocht naar links, toen ik de bocht naar links nam, kwam Pokey net voorbij recht omhoog en het was een stevige harde stop, met een luid schurend geluid realiseerde ik me onmiddellijk mijn fout en probeerde deze te corrigeren, maar de hoek van de zijstandaard vereist dat de motorfiets terug naar het midden komt voordat deze kan worden ingetrokken. Op dit punt rijd ik ongeveer 50 mph. Ik rukte Pokey rechtop, klemt de zijstandaard in en trok hem toen agressief hard naar een linkerhelling, terwijl de banden hoogstens 6 inch van het asfalt verwijderd waren, ze zaten aan de buitenkant van de witte lijn op de nabijgelegen bergweg met een matig scherpe afgrond in een waterlogged ravijn.
Was het gebruikersfout? Absoluut. Had ik het beter kunnen aanpakken? Zeker. Kon het volledig vermeden worden? Ook ja. God waakte over me, ik ben gisteren veilig thuisgekomen, maar de volgende kerel misschien niet. Ik kreeg een tweede kans, maar het kost maar één blunder om de laatste blunder te zijn.
Wat ik wel weet, is dat ik niet de volgende kerel zal zijn, Pokey krijgt vanavond een zijstandaard-veiligheidsschakelaar. Evenals een hoop extraatjes (nieuwe kuipen, T-bob, zadelrework 2.0, etc.) het is lang geleden voor de oude jongen.
Rij veilig jongens, moge God met jullie zijn.