Kawasaki KLR Forum banner

Veiligheidsomzeiling zijstandaard. Waarom?

1.5K views 42 replies 18 participants last post by  AntonK  
#1 ·
Ik heb me altijd verbaasd over de fascinatie van mensen om de zijstandaard-veiligheidsschakelaar te verwijderen/omzeilen. Mijn 95 XR had er een en op geen enkel moment kwam ik in een situatie dat ik dacht: "man, ik wou dat de zijstandaard-schakelaar uitgeschakeld was", dus als je erover nadenkt om hem voor "vereenvoudiging" weg te halen, raad ik je aan het niet te doen.

Al mijn 4 KLR's (85, 88, 13 en 14) hebben de zijstandaard-schakelaar uitgeschakeld. Geen big deal. Maar hier is het ding, een zijstandaard-schakelaar is zoals de meerderheid van de andere veiligheidsvoorzieningen in deze wereld, onder normale bedrijfsomstandigheden zijn ze nutteloos. Alleen en alleen wanneer er een speciale omstandigheid optreedt, worden ze nuttig en vaak levensreddend.

Zondag 14 september deed die speciale omstandigheid zich voor. Ik was van plan om door de Rocky Mountains naar Glen Heaven te rijden en van daaruit verder te zien. Zoals gewoonlijk was ik paranoĂŻde en stopte om de olie van Pokey (2014.5 KLR) te controleren voordat ik omhoog ging, en zoals gewoonlijk was hij vol. Daarmee uit de weg zag ik een gat in het verkeer en trok de weg op in een bocht naar rechts, versnellend om het verkeer bij te houden, en toen onmiddellijk na een bocht naar links, toen ik de bocht naar links nam, kwam Pokey net voorbij recht omhoog en het was een stevige harde stop, met een luid schurend geluid realiseerde ik me onmiddellijk mijn fout en probeerde deze te corrigeren, maar de hoek van de zijstandaard vereist dat de motorfiets terug naar het midden komt voordat deze kan worden ingetrokken. Op dit punt rijd ik ongeveer 50 mph. Ik rukte Pokey rechtop, klemt de zijstandaard in en trok hem toen agressief hard naar een linkerhelling, terwijl de banden hoogstens 6 inch van het asfalt verwijderd waren, ze zaten aan de buitenkant van de witte lijn op de nabijgelegen bergweg met een matig scherpe afgrond in een waterlogged ravijn.

Was het gebruikersfout? Absoluut. Had ik het beter kunnen aanpakken? Zeker. Kon het volledig vermeden worden? Ook ja. God waakte over me, ik ben gisteren veilig thuisgekomen, maar de volgende kerel misschien niet. Ik kreeg een tweede kans, maar het kost maar één blunder om de laatste blunder te zijn.

Wat ik wel weet, is dat ik niet de volgende kerel zal zijn, Pokey krijgt vanavond een zijstandaard-veiligheidsschakelaar. Evenals een hoop extraatjes (nieuwe kuipen, T-bob, zadelrework 2.0, etc.) het is lang geleden voor de oude jongen.

Rij veilig jongens, moge God met jullie zijn.

Attachments

#2 ·
Mijn DRZ 400 gooide me er bijna af toen ik door een ritmisch gedeelte van een dubbel sprong. Ik kuste de voorvork en kon me ternauwernood herstellen. De zijstandaard ging naar beneden bij de landing op een van de lage plekken. Ik was alleen, 20 mijl van de bewoonde wereld, het maakte me echt bang. Heb die er meteen afgehaald. De KLR doet dat niet, dus heb ik hem erop laten zitten. Ik denk echter dat mijn koppeling veiligheidsschakelaar raar doet en die wil ik ook graag behouden.

Ik deed iets soortgelijks met jouw ongeluk jaren geleden op de XT 500. Mijn achterband ging in de lucht in een scherpe bocht 's nachts. Latere ritten overdag lieten me het prikkeldraad zien dat ik bijna had gegeten. Ik weet niet of hij ooit een zijstandaard schakelaar heeft gehad.

#3 ·
De zijstandaard schakelaar werkt soms niet.....het beste wat ik kan bedenken.

Het uitschakelen van de koppeling veiligheidsschakelaar kwam goed van pas op mijn gen 2. Ik reed een lange klim op naar Jakes Cabin in de Dragoon Mountains in zuidelijk Arizona en sloeg af. De juiste zet op een steile klim is achteruit rijden. In dit geval waren dat misschien 75 jaar geweest en dat leek niet realistisch. Alleen al van de motor afstappen zou behoorlijk hachelijk zijn geweest, laat staan hem om te draaien. Ik kon de koppeling niet genoeg laten slippen om vooruitgang te boeken in de losse rotsen, alles wat ik kreeg was wielspin. Ik kon het "heet starten" met de startknop in de eerste versnelling en een beetje rollen en in een oogwenk starten en wegrijden.

#6 ·
Ik heb meer dan één storing gehad die eigen problemen veroorzaakte. Zoals degene die de motor van een andere fiets afsneed telkens als de zijstandaard bij hoge snelheid op hobbels sprong. Ik begon te rijden voordat veiligheidsschakelaars waren geïnstalleerd en je leerde vrij snel om de zijstandaard niet te vergeten omhoog te zetten. Op een gegeven moment zijn meerdere faalmogelijkheden een probleem. Nee, ik haal hem niet uit elkaar om hem elk seizoen schoon te maken, zoals het lied zegt: "ze is er niet."

#9 ·
Omzeil het. Als het je nu geen problemen bezorgt, zal het dat op een gegeven moment wel doen. En waarschijnlijk op het slechtste moment en de slechtste locatie. Oefen gezond verstand en je blijft veilig.

#10 ·
Ik heb de problematische zijstandaardveiligheidsschakelaars van beide mijn KLR's verwijderd......waarom? Omdat ze een bekend en veelvoorkomend storingspunt zijn, vooral als je je KLR offroad gebruikt zoals ik, en omdat ik tot nu toe 47 motorfietsen heb gehad en de overgrote meerderheid daarvan nooit een zijstandaard (of koppeling) veiligheidsschakelaar had en ik nooit het gevoel had dat ik er een nodig had. Met mijn correct ingestelde doorzakking duwt de zijstandaard me omver als ik op de motor stap, tenzij ik hem omhoog zet. Ook, gedurende de tijd dat ik mijn 2001 stock reed, waren er gevallen waarin de zijstandaard naar beneden kwam en de motor afsneed - niet leuk als je met hoge snelheid over G-outs rijdt of van een sprong landt of over een boomstronk gaat.

Ik zeg mensen meestal niet dat ze hun zijstandaardschakelaar moeten verwijderen, maar voor mij komen ze er nooit meer op, omdat ze een van de belangrijkste aanpassingen zijn die ik heb gedaan om alle bekende KLR-zwakheden te elimineren.

Proost,
Dave

#11 ·
Het is situationeel. Iedereen die er een probleem mee heeft gehad, zal het willen verwijderen, iedereen die met een zijstandaard naar beneden heeft gereden, zal hem erop willen hebben. Op straat vind ik het geen groot probleem of veel minder een probleem als het faalt. In het terrein, vol met modder, diep in de paden, aan de kant van een berg waar auto's je niet kunnen bereiken - ik wil geen storing en het zal me waarschijnlijk niet veel redden, behalve van schaamte.

Mijn andere crossmotoren hebben ze niet gehad, en als hij naar beneden is, is het behoorlijk moeilijk om op de motor te zitten, omdat de ophanging inzakt en hij naar rechts wil vallen. Dus nadat ik op de motor ben gestapt, is het eerste wat ik doe de standaard omhoog trappen. Mijn KX-standaard doe ik met de hand om de bevestiging niet te breken, omdat het een aftermarket unit is en deze breekt als je hem laat klappen, dus het wordt gedaan voordat ik zelfs maar op de motor stap.

Ik denk ook dat het iets is dat leidt tot veiligheidscomplacentie. Ik heb gezien dat zijstandaarden niet helemaal omhoog gaan, of tijdens het rijden naar beneden vallen. De KLR-standaard vereist een behoorlijk grote afstand voordat deze de uitschakeling activeert. Dit is goed om niet te activeren als hij rondspringt, maar zou nog steeds toestaan dat de zijstandaard ergens blijft haken zonder de motor uit te schakelen als er iets in de weg zit om hem volledig in te trekken - bv. veerbreuk.

Volledige openbaarmaking, mijn KLR heeft nog steeds de zijstandaardschakelaar. Maar ik draag de bypass-stekker en zal het waarschijnlijk tegelijkertijd doen als ik de koppeling vervang, hopelijk snel, aangezien ik de perches verwissel.

#12 ·
Mijn KLR was een paar weken oud toen ik de standaard naar beneden deed, de motor begon onregelmatig te stationair draaien. Klap de standaard omhoog en hij liep weer soepel. Ik heb de schakelaar onmiddellijk verwijderd. Ik had de dealer hem onder garantie kunnen laten vervangen, maar ik zag de noodzaak van de schakelaar niet.

#14 ·
Dus, als de zijstandaard naar beneden komt tijdens het rijden, schakelt hij de motor uit? Ik zou denken dat hij een soort overbrugging zou hebben zoals de startschakelaar (althans op de Gen 3).
Ja, het schakelt de motor uit.
WE moeten toevoegen, wanneer het in VERSNELLING staat op Gens 2 & 3.
Op Gen 1's werkt het / schakelt de motor uit zodra men de koppelingshendel loslaat.
Men kan een Gen 1 op zijn zijstandaard en voorwiel kantelen om de ketting te smeren met draaiende motor & in versnelling, zolang men de koppelingshendel niet te ver loslaat.
Ik verkies de Gen 1 bedrading voor deze functie. Maar de schakelaar wordt bediend door een kabel tussen de standaard & de schakelaar en de kabels roesten/kleven.
Ik heb mijn roestige kabel gewoon verwijderd en de schakelaar op zijn plaats gelaten (volledig elektrisch aangesloten), aangezien het het bevestigingspunt is voor de 6 inch lange plastic afdekking over de schakelaar & de startrelais.

• Like
Reactions: NorthTxKLR
#15 ·
WE moeten toevoegen, wanneer deze in GEAR is op Gens 2 & 3.

Op Gen 1's bedient / doodt het de motor zodra men de koppelingshendel loslaat.
Men kan een Gen 1 op zijn zijstandaard en voorwiel kantelen om de ketting te smeren met draaiende motor en in versnelling, zolang men de koppelingshendel niet te ver loslaat.
Ik geef de voorkeur aan de Gen 1 type bedrading voor deze functie. Maar de schakelaar wordt bediend door een kabel tussen de standaard en de schakelaar en de kabels worden roestig/kleverig.
Ik heb gewoon mijn roestige kabel verwijderd en de schakelaar op zijn plaats gelaten (volledig elektrisch aangesloten), omdat het het bevestigingspunt is voor de 6 inch lange plastic afdekking over de schakelaar en de startrelais.
Dat klopt, de motor sterft niet af totdat je hem in de versnelling zet, anders zou je de neutraal niet kunnen controleren en op de standaard kunnen laten opwarmen.

#16 ·
Weet je nog dat BMW de veel superieure en goed benoemde Funduro maakte? die het leven zag als een heleboel verschillende motoren, die allemaal veel beter waren dan de KLR, maar niemand wilde ze en wil ze nog steeds niet?

Ik kende 13 jaar geleden een kerel met een en hij ging kapot op de achterafweg naar Crown King vanuit Kirkland in de Bradshaw Mountains in Arizona. Hoe dan ook, hij laat hem daar staan, hij loopt niet, hij is dood, hij betaalt een bergingsdienst, eigenlijk off-road slepen, het is een weg, maar een 4x4-weg en het kostte $ 1200. en het bleek de zijstandaardveiligheidsschakelaar te zijn. Ik wees erop dat dat de helft was van wat ik voor mijn KLR had betaald!

#19 ·
De zijstandaard schakelaar begaf het op dinsdagochtend op mijn gen2. De motor wilde niet starten, dus ik zette de standaard omhoog en hij startte meteen. Zette de standaard neer terwijl hij opwarmde en hij begon ruw te lopen. Standaard weer omhoog en het ging goed. Dus ik heb de schakelaar omzeild en het toch gehaald voor de ochtendkoffie met de jongens.

#20 · (Edited)
Ik overweeg om er vanaf te komen

Ik ben het type rijder dat altijd de standaard omhoog doet. Dat is een automatische handeling. Ik rijd al sinds de jaren '70 motor, toen er nog geen schakelaars waren voor beveiligingsfuncties.

Je zorgt ervoor dat de motor in zijn vrij staat voordat je hem start en zodra je weg wilt rijden, klap je de zijstandaard omhoog om tegen de motor te leunen.

Laatst merkte ik dat de motor bij het opwarmen niet start met de zijstandaard uitgeklapt.

Ik wil mijn motor opwarmen terwijl ik mijn helm en uitrusting pas, dus ik ben gedwongen de motor vast te houden terwijl ik de zijstandaard omhoog klap... start hem... zodra ik de standaard wil loslaten om hem stationair te laten draaien, slaat hij af.

Soms staat hij stationair en soms niet.

Mag hij starten en stationair draaien? En is de mijne defect? Of mag de motor nooit starten terwijl hij op de zijstandaard staat?

#22 ·
Of mag de motor nooit starten terwijl de motor op de zijstandaard staat?
Als de schakelaar goed werkt, moet u de motor kunnen starten en laten opwarmen terwijl deze op de standaard staat. Met alle symptomen die de uwe heeft, zal deze u in de niet al te verre toekomst in de steek laten. Beter om het nu aan te pakken.

#21 ·
Oudere Italiaanse motoren zoals Moto Guzzi's en sommige Ducati's hadden een veermechanisme voor de zijstandaard, zodat deze terugklapte zodra de druk eraf was. Eind jaren 80 had ik mijn Moto Guzzi 1000 SP 11 uit 1979 geparkeerd aan de kant van een afrit van de snelweg ergens in Californië, op weg naar de GP500-race in Laguna Seca, waar ik was gestopt om een maatje te helpen dat bagageproblemen had en een semi-truck ging bijzonder snel voorbij de afrit en de windvlaag die het genereerde was genoeg om de veer de zijstandaard te laten terugklappen en vervolgens viel de motor om. Deze is niet van mij, maar dezelfde als de mijne tot aan het poederblauw; die staat waarschijnlijk op de middenbok en ze hebben hem eruit geborsteld. De conische stuurkogelring brak op die motor terwijl ik in Jerome AZ reed.

Image

#25 ·

#28 ·
  • Like
Reactions: Loose Chain
#29 ·
Werkt het neutrale lampje correct? Met de fiets in neutraal (lampje aan), moet de motor draaien terwijl hij op de zijstandaard staat.
In mijn geval werkt het neutrale lampje altijd correct

Ik zou zeggen dat dit het beste veiligheidsapparaat is dat mijn fiets zou kunnen hebben, zonder zou het soms kunnen gebeuren dat we denken, in haast, dat de fiets in neutraal staat terwijl dat niet echt zo is, en dat lampje vertelt me dat wat mijn voet en gedachte denken niet echt zo is, het lampje gaat niet aan

Alleen door mijn voet op de versnellingspook te houden, kan ik de versnellingen in neutraal zetten met een neutraal lampje!

Ik zal die k*t zijstandaard schakelaar waarschijnlijk vandaag loskoppelen.

👍🏻👍🏻👍🏻

#36 ·
Wat ik wel weet, is dat ik niet de volgende zal zijn, Pokey krijgt vanavond een zijstandaardveiligheidsschakelaar.
Hoi Howard,
Pokey's zijstandaard schakelaar is er nog steeds, hij is alleen losgekoppeld. Ik had hem uitgeschakeld omdat hij vastliep met vuil en start-/operationele problemen veroorzaakte.

Zorg goed voor jezelf!

• Like
Reactions: KLR-Mule
#37 ·
Hoi Howard,
Pokey's zijstandaard schakelaar is er nog steeds, hij is alleen losgekoppeld. Ik had hem uitgeschakeld omdat hij vastliep met vuil en start-/operationele problemen veroorzaakte.

Zorg goed voor jezelf!
Nog een goed voorbeeld waarom hij verwijderd moet worden!