Kawasaki KLR Forum banner

2023 Husqvarna Norden 901 Expedition Review - Eerste Rit

3.6K views 6 replies 7 participants last post by  pdwestman  
#1 ·
We zullen de problemen oplossen”, beloofden de vertegenwoordigers.

2023 husqvarna norden 901 expedition review first ride

Tijdens mijn tijd op de #16 Husqvarna Norden 901 Expedition was ik behoorlijk blij met de transmissie en de up/down quickshifter. Ik had weinig tot geen problemen, behalve wanneer ik oppervlakkig met de hendel omging. Dingen werkten meestal zoals het hoorde, maar nog steeds niet zo soepel als de beste moto-trans van deze tijd. Zorgwekkender was dat een andere rijder dezelfde transmissieproblemen herhaalde die ik ervoer tijdens de laatste KTM 890 Adventure test waarbij de motor af en toe moeilijk in de versnelling kwam en uit de tweede versnelling viel wanneer hij zou schakelen. Omdat we allemaal weten dat Pierer onderdelen uit dezelfde pool haalt, was het niet zo verrassend om te horen over dezelfde problemen die ik eerder had, aangezien de problemen enigszins sporadisch lijken te zijn. KTM vermeldde dat het waarschijnlijk de kalibratie van de quickshifter was, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

2023 husqvarna norden 901 expedition review first ride

Zelfs met een paar probleempjes is de Norden 901 Expedition de Norden die ik altijd al wilde - en blijkbaar stond ik daarin niet alleen. Ikzelf en gelijkgestemde dudes en dudettes zijn geïnteresseerd in avonturenmotoren vanwege hun off-road capaciteiten, dus het versterken daarvan maakt dit model aantrekkelijker. De trend in avontuurlijk motorrijden van fabrikanten die toeristische accessoires toevoegen, maar dan ook off-road upgrades.

Specificaties

MSRP$15.799
Motortype2-cilinder, 4-takt, parallel-twin, vloeistofgekoeld met water/olie-warmtewisselaar
Cilinderinhoud889 cc
Boring x Slag90,7 mm x 68,8 mm
Compressieverhouding13,5:1
EMSBosch EMS met RBW
Paardenkracht103 pk bij 8.000 tpm (geclaimd)
Koppel73,8 lb-ft. bij 6.500 tpm (geclaimd)
StarterElektrische starter
SmeringGeforceerde oliesmering met 2 oliepompjes
KoppelingPASC antihopping-koppeling, mechanisch bediend
Transmissie6 versnellingen
Eindaandrijving16:45
Ketting520 X-Ring
FrameChromium-molybdeen-stalen frame met behulp van de motor als belast element, gepoedercoat
Voorvering48 mm WP XPLOR-USD volledig instelbare upside-down vork, 9,4 inch veerweg
AchterveringWP XPLOR PDS volledig instelbare monoshock, 9,4 inch veerweg
Wielen voor/achterTubeless aluminium spaakwielen 2,50 x 21”; 4,50 x 18”
Bodemvrijheid10,6 inch
Voorrem2x radiaal gemonteerde 4-zuigerremklauw, 320 mm schijven
Achterrem2-zuiger zwevende remklauw, 260 mm schijf
ABSBosch 9.1 MP (incl. Cornering-ABS en offroad-modus, uitschakelbaar)
Hark25,8°
Naloop4,2 inch (106,9 mm)
Drievoudige klemverschuiving30 mm
Wielbasis60,2 inch ± 0,6 inch (1529 mm ± 15 mm)
Zithoogte34,4 / 35,2 inch (875 / 895 mm)
Gewicht472,9 pond (zonder brandstof, geclaimd)
Brandstofcapaciteit5,0 gallon
Brandstofverbruik52 mpg (geclaimd)

#4 ·
Even dacht ik dat ik per ongeluk op Adv.rider ,com had geklikt. Ik rijd niet met volgvoertuigen. De dichtstbijzijnde Husky-dealer is, net als Starbucks, 150 mijl verderop. Het is cool om te lezen over alle technologische motoren die op de markt komen. Maar in de zeldzame kans dat mijn KLR ergens tussen Ekalaka en Otter MT een hik krijgt en ik op mijn kont in de modder zit en me afvraag wat de oorzaak is, is er geen andere motor waar ik liever op zou zitten dan op mijn trouwe KLR! Want tot nu toe heb ik hem altijd weer tot leven kunnen wekken en me terug kunnen brengen naar waar ik moet zijn. De twee regels op het specificatieblad die ik nooit zie, zijn Betrouwbaarheid en Eenvoud (gemak van probleemoplossing en/of reparatie).

#6 ·
Even dacht ik dat ik per ongeluk op Adv.rider ,com had geklikt. Ik rijd niet met volgvoertuigen. De dichtstbijzijnde Husky-dealer is, net als Starbucks, 150 mijl verderop. Het is cool om te lezen over alle techno-fietsen die op de markt komen. Maar in de zeldzame kans dat mijn KLR ergens tussen Ekalaka en Otter MT een hik krijgt en ik op mijn kont in het vuil zit en me afvraag wat de oorzaak is, is er geen andere fiets waar ik liever op zou zitten dan op mijn trouwe KLR! Want tot nu toe heb ik hem altijd weer tot leven kunnen wekken en me terug kunnen brengen naar waar ik moet zijn. De twee regels op het specificatieblad die ik nooit zie, zijn Betrouwbaarheid en Eenvoud (gemak van probleemoplossing en/of reparatie).
YouTube-kanaal "On Her Bike" aflevering 80. Ik vind het geweldig als ze de BMW-rijder vraagt of hij problemen heeft gehad en dan om 8:33 uur aan de man op de KLR vraagt of hij problemen heeft gehad. Een voetsteun die eraf valt. Helemaal zijn schuld😂. Voor een beter idee van hoe erg gecomputeriseerde fietsen een pijn in de kont zijn, bekijk je haar rit door Afrika vanaf het begin. Ik zeg het maar.

#5 ·
Dat heeft ook de grootste beschermplaat ter wereld
Ik denk dat er een enorme brandstoftank onder zit. Mijn KTM 790 had dat zonder de beschermplaat, en ik vroeg me af wat er mis kon gaan als ik ooit een lange glijpartij op een snelweg zou maken met niets tussen de plastic tank en het wegdek, behalve een dunne plastic bescherming. Op basis van het prijskaartje en mijn afkeer van nieuwe functies, ben ik het ermee eens dat de KLR de beste keuze is.