We zullen de problemen oplossen”, beloofden de vertegenwoordigers.
Tijdens mijn tijd op de #16 Husqvarna Norden 901 Expedition was ik behoorlijk blij met de transmissie en de up/down quickshifter. Ik had weinig tot geen problemen, behalve wanneer ik oppervlakkig met de hendel omging. Dingen werkten meestal zoals het hoorde, maar nog steeds niet zo soepel als de beste moto-trans van deze tijd. Zorgwekkender was dat een andere rijder dezelfde transmissieproblemen herhaalde die ik ervoer tijdens de laatste KTM 890 Adventure test waarbij de motor af en toe moeilijk in de versnelling kwam en uit de tweede versnelling viel wanneer hij zou schakelen. Omdat we allemaal weten dat Pierer onderdelen uit dezelfde pool haalt, was het niet zo verrassend om te horen over dezelfde problemen die ik eerder had, aangezien de problemen enigszins sporadisch lijken te zijn. KTM vermeldde dat het waarschijnlijk de kalibratie van de quickshifter was, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.
Zelfs met een paar probleempjes is de Norden 901 Expedition de Norden die ik altijd al wilde - en blijkbaar stond ik daarin niet alleen. Ikzelf en gelijkgestemde dudes en dudettes zijn geïnteresseerd in avonturenmotoren vanwege hun off-road capaciteiten, dus het versterken daarvan maakt dit model aantrekkelijker. De trend in avontuurlijk motorrijden van fabrikanten die toeristische accessoires toevoegen, maar dan ook off-road upgrades.
Specificaties

Tijdens mijn tijd op de #16 Husqvarna Norden 901 Expedition was ik behoorlijk blij met de transmissie en de up/down quickshifter. Ik had weinig tot geen problemen, behalve wanneer ik oppervlakkig met de hendel omging. Dingen werkten meestal zoals het hoorde, maar nog steeds niet zo soepel als de beste moto-trans van deze tijd. Zorgwekkender was dat een andere rijder dezelfde transmissieproblemen herhaalde die ik ervoer tijdens de laatste KTM 890 Adventure test waarbij de motor af en toe moeilijk in de versnelling kwam en uit de tweede versnelling viel wanneer hij zou schakelen. Omdat we allemaal weten dat Pierer onderdelen uit dezelfde pool haalt, was het niet zo verrassend om te horen over dezelfde problemen die ik eerder had, aangezien de problemen enigszins sporadisch lijken te zijn. KTM vermeldde dat het waarschijnlijk de kalibratie van de quickshifter was, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Zelfs met een paar probleempjes is de Norden 901 Expedition de Norden die ik altijd al wilde - en blijkbaar stond ik daarin niet alleen. Ikzelf en gelijkgestemde dudes en dudettes zijn geïnteresseerd in avonturenmotoren vanwege hun off-road capaciteiten, dus het versterken daarvan maakt dit model aantrekkelijker. De trend in avontuurlijk motorrijden van fabrikanten die toeristische accessoires toevoegen, maar dan ook off-road upgrades.
Specificaties
MSRP | $15.799 |
Motortype | 2-cilinder, 4-takt, parallel-twin, vloeistofgekoeld met water/olie-warmtewisselaar |
Cilinderinhoud | 889 cc |
Boring x Slag | 90,7 mm x 68,8 mm |
Compressieverhouding | 13,5:1 |
EMS | Bosch EMS met RBW |
Paardenkracht | 103 pk bij 8.000 tpm (geclaimd) |
Koppel | 73,8 lb-ft. bij 6.500 tpm (geclaimd) |
Starter | Elektrische starter |
Smering | Geforceerde oliesmering met 2 oliepompjes |
Koppeling | PASC antihopping-koppeling, mechanisch bediend |
Transmissie | 6 versnellingen |
Eindaandrijving | 16:45 |
Ketting | 520 X-Ring |
Frame | Chromium-molybdeen-stalen frame met behulp van de motor als belast element, gepoedercoat |
Voorvering | 48 mm WP XPLOR-USD volledig instelbare upside-down vork, 9,4 inch veerweg |
Achtervering | WP XPLOR PDS volledig instelbare monoshock, 9,4 inch veerweg |
Wielen voor/achter | Tubeless aluminium spaakwielen 2,50 x 21”; 4,50 x 18” |
Bodemvrijheid | 10,6 inch |
Voorrem | 2x radiaal gemonteerde 4-zuigerremklauw, 320 mm schijven |
Achterrem | 2-zuiger zwevende remklauw, 260 mm schijf |
ABS | Bosch 9.1 MP (incl. Cornering-ABS en offroad-modus, uitschakelbaar) |
Hark | 25,8° |
Naloop | 4,2 inch (106,9 mm) |
Drievoudige klemverschuiving | 30 mm |
Wielbasis | 60,2 inch ± 0,6 inch (1529 mm ± 15 mm) |
Zithoogte | 34,4 / 35,2 inch (875 / 895 mm) |
Gewicht | 472,9 pond (zonder brandstof, geclaimd) |