Kawasaki KLR Forum banner

2023 Husqvarna Norden 901 Expedition Review - Pierwsza jazda

1 reading
3.6K views 6 replies 7 participants last post by  pdwestman  
#1 ·
Przez wiele mil jechaliśmy w gęstej chmurze rudego południowoafrykańskiego pyłu. Te zakurzone drogi łączyły skaliste szlaki i wybrane odcinki nawierzchni, takie jak słynna przełęcz Franschhoek, która w sobotę przypominała kalifornijską autostradę Angeles Crest Highway. Obserwowaliśmy eklektyczne grupy roadsterów z otwartym dachem przeplatane równie zróżnicowaną grupą jednośladów, które atakowały zakręty od wierzchołka do wierzchołka, podczas gdy my robiliśmy zdjęcia. Husqvarna zaprosiła prasę z całego świata, aby doświadczyć nowego modelu Norden 901 Expedition na epickim terenie na najbardziej wysuniętym na południe krańcu kontynentu afrykańskiego.

2023 Husqvarna Norden 901 Expedition

Norden 901 firmy Husqvarna jest teraz bardziej zdolny do dalekich podróży i wymagającego terenu w terenie dzięki wykończeniu Expedition.

Ocena redakcji: 92%
Silnik19/20Zawieszenie14.5/15Przekładnia8.5/10
Hamulce9/10Instrumenty4.5/5Ergonomia9/10[/TD>
Wygląd9/10Pożądanie9.5/10[/TD>
[TD]Wartość
9/10[/TD>
[TD]
[TD]

+ Plusy
  • Ulepszone zawieszenie sprawia, że Norden jest bardziej wydajny w szerszym zakresie terenu
  • Solidna płyta ślizgowa z fabryki
  • Doskonała wartość dla osób poszukujących większej wydajności w terenie
– Minusy
  • Elektroniczne problemy w motocyklach przedprodukcyjnych
  • Miękkie torby rozpadały się po kilku dniach jazdy
  • Szyba może być nieco za wysoka dla niższych kierowców i tych, którzy planują forsować motocykl w terenie

Motorcycle.com chciałoby podziękować Motorcycle Mechanics Institute | MMI za sponsorowanie tego filmu.
Norden 901 Expedition to niewiele więcej niż model podstawowy z przykręconymi elementami z katalogu akcesoriów. Rzecz w tym, że „niewiele więcej” robi dużą różnicę. Od samego początku byłem fanem Nordena, przynajmniej teoretycznie. Trzeba przyznać, że nie spędziłem zbyt wiele czasu na tym motocyklu przed tą podróżą. To powiedziawszy, Norden jest w dużej mierze oparty na istniejącej platformie KTM 890 Adventure, z którą spędziłem dużo czasu i do której się zbliżam jako fan wyraźnie terenowej części spektrum ADV. Czytając żartobliwy „list” Scotta Rousseau (byłego EiC z Dirtbikes.com) do mnie/recenzję Nordena 901, jego słowa „dżentelmeński charakter” uderzyły mnie w zły sposób. Dżentelmenem nie jestem. Rozeszła się wieść o ograniczeniach zawieszenia WP Apex w terenie i moje zainteresowanie było udawane. Fantastyczny motocykl szosowy z sprawdzoną podstawą i własnym, unikalnym stylem, bez wątpienia, ale odświeżona baza 890 Adventure po prostu mnie nie przekonała.

2023 husqvarna norden 901 expedition review first ride


Model Expedition od tego czasu ponownie rozpalił moją werwę. Norden 901 Expedition jest standardowo wyposażony w przydatne elementy, takie jak centralna podpórka, wyższa szyba, miękkie torby z wymaganym bagażnikiem, łączność Bluetooth oraz podgrzewane manetki i siedzenie kierowcy. Wszystkie te rzeczy są miłe, ale to, co wzbudziło moje zainteresowanie, to włączenie super konfigurowalnego trybu jazdy Explorer (Rally w KTM), solidnej aluminiowej płyty ślizgowej o grubości 4 mm i przede wszystkim zawieszenia WP XPLOR. Biorąc pod uwagę, że model Expedition jest droższy od modelu podstawowego tylko o 1300 USD – a akcesoria, nie licząc zawieszenia, kosztują znacznie więcej niż ta kwota – nowa wersja Nordena powinna być doskonałym wyborem dla tych, którzy chcą wydobyć więcej osiągów w terenie ze swoich szwedzko-austriackich motocykli przygodowych.

Przygotowanie do wyprawy

Husqvarna po raz kolejny zaprosiła pełnych przygód Mike'a Horna i Cyrila Despresa, aby omówili swoją ostatnią podróż przez Mongolię w celu promowania nowego modelu Norden 901 Expedition. Inspirujący sami w sobie, profesjonalny poszukiwacz przygód Mike Horn może pochwalić się takimi osiągnięciami jak przepłynięcie obu biegunów, wykorzystanie hydrospeedu do pokonania 7000 km wzdłuż rzeki Amazonki i mnóstwo rejsów po całym świecie. Mike jest inspiracją i ma wizję życia i przygody, która zapewniła mu występy w roli trenera motywacyjnego. Oczywiście Cyril Despres może być bardziej znany publiczności sportów motorowych jako pięciokrotny mistrz Dakaru z doświadczeniem w hard enduro, który wziął udział w słynnym wyścigu 24 razy na dwóch i czterech kołach.

Trudno się nie ekscytować słuchając tych dwóch nieprawdopodobnych przyjaciół. Kiedy spotkałem Horna, prawie zmiażdżył moją miękką dłoń redaktora siłą uścisku i widziałem, jak robi to samo moim towarzyszom, gdy robił rundy, przedstawiając się. Obserwując, jak Horn skacze nad motocyklami podczas prezentacji i słuchając, jak opowiada historie ze swojej wyprawy, rzucając jednocześnie uszczypliwości w stronę Cyrila za używanie pampersów (oczywiście podczas wyścigu), Mike emanuje młodzieńczą niedojrzałością, która rozświetla pomieszczenie i sprawia, że chcesz w nim być razem z nim.

Z powrotem na tor… lub szlak

Cyril i Mike mieli być z naszymi kierowcami pościgowymi podczas naszych dwudniowych przejażdżek, ale po zabawie podczas prezentacji technicznej nadszedł czas, aby zabłysnął Norden 901 Expedition. Rankiem naszego wyjazdu poinformowano nas, że podczas części naszej jazdy prawdopodobnie będzie dość ciepło, ponieważ lato właśnie się skończyło na półkuli południowej. Musieliśmy spakować się tylko na wieczór glampingu, więc 18-litrowy (każdy) bagaż miękki Givi przymocowany do mojej maszyny był w większości wypełniony sprzętem GoPro, a później dodatkowymi warstwami, które zdjąłem w miarę wzrostu temperatury.

Nie tylko pięciogalonowy zbiornik utrzymuje nisko środek ciężkości motocykla, co skutkuje doskonałym prowadzeniem w terenie, ale także chroni stopy przed zachlapaniem podczas jazdy do jeziora.


Nie tylko pięciogalonowy zbiornik utrzymuje nisko środek ciężkości motocykla, co skutkuje doskonałym prowadzeniem w terenie, ale także chroni stopy przed zachlapaniem podczas jazdy do jeziora.

Regulowana wysokość siedziska w dwóch pozycjach w modelu Norden Expedition można ustawić na 34,4 lub 35,2 cala, co dla niektórych jest wyzwaniem, ale mając zaledwie 5 stóp 8 cali wzrostu i 30-calowy krok, większość tych motocykli jest dla mnie wyzwaniem – po prostu jestem do tego przyzwyczajony. Siedzisko jest dość szerokie w kierunku tyłu, co sprawia, że jest wygodne podczas dłuższych pobytów, ale także krzywizna od przodu do tyłu pozwala na pewne trzymanie się motocykla nogami podczas stania.
Szyba jest prawie o trzy cale wyższa niż w modelu podstawowym i okazała się bardziej szkodliwa podczas jazdy w terenie, niż była przydatna, w moim doświadczeniu. To powiedziawszy, nie miałem żadnych podmuchów, nawet podczas używania kasku terenowego. W pewnym momencie, gdy wślizgnąłem się w środkowy koleiny i wyskoczyłem z niej na drugim końcu, nie wziąłem pod uwagę wysokości szyby i mocno uderzyłem podbródkiem kasku. Ponadto, gdy szyba była brudna, dla małego faceta takiego jak ja trudno było widzieć przed motocyklem.

Zawory Husqvarna Norden 901 Expedition powinny być specyfikowane co 15 000 km (9320 mil).


Zawory Husqvarna Norden 901 Expedition powinny być specyfikowane co 15 000 km (9320 mil).

Widelec XPLOR 48 mm oferuje skok 9,4 cala i jest regulowany w zakresie kompresji, odbicia i napięcia wstępnego, podczas gdy jednostki Apex 43 mm modelu podstawowego oferowały tylko kompresję i odbicie z skokiem 8,7 cala. Z tyłu monoshock XPLOR PDS również zapewnia skok 9,4 cala z regulacją kompresji przy dużej i małej prędkości, odbicia i napięcia wstępnego. Amortyzator Apex modelu podstawowego zapewnia skok 8,5 cala z regulacją odbicia i napięcia wstępnego. Husqvarna i WP powiedziały nam, że chociaż zawieszenie jest podobne do tego z pomarańczowego motocykla R, Norden otrzymuje specyficzne dla motocykla zawory, chociaż lepsza odporność na dobijanie hydrostop została opracowana w całej gamie WP na rok 2023.

Norden 901 Expedition może teraz wytrzymać więcej nadużyć dzięki zawieszeniu WP XPLOR i solidnej płycie ślizgowej. To powiedziawszy, nie powstrzymało to jednego z facetów z naszej grupy przed zgięciem podpórki po mocnym uderzeniu.


Norden 901 Expedition może teraz wytrzymać więcej nadużyć dzięki zawieszeniu WP XPLOR i solidnej płycie ślizgowej. To powiedziawszy, nie powstrzymało to jednego z facetów z naszej grupy przed zgięciem podpórki po mocnym uderzeniu.

Pomimo stabilizatora kierownicy montowanego w ramie, ja i kilku innych kierowców skarżyliśmy się na drgania głowy podczas jazdy z dużą prędkością na Expedition. Zdecydowałem się dodać trochę napięcia wstępnego do amortyzatora, aby pomóc w uzyskaniu większej wagi na przedniej oponie i spowolniłem odbicie o kilka kliknięć. Chociaż był to krok we właściwym kierunku, miło byłoby spędzić trochę więcej czasu, pracując nad obfitymi możliwościami regulacji, jakie oferowało zawieszenie. Na bardziej krętych odcinkach drogi jeden z większych facetów na naszej przejażdżce skończył ciągnąc za sobą podpórkę, gdy tempo wzrosło (jego zawieszenie było ustawione w ustawieniach „standardowych”).

Silnik LC8c jest tak samo przyjemny na drodze, jak i w terenie. To samo można powiedzieć o bezdętkowych oponach Pirelli Scorpion Rally STR, które zapewniają doskonałą równowagę osiągów w obu scenariuszach.


Silnik LC8c jest tak samo przyjemny na drodze, jak i w terenie. To samo można powiedzieć o bezdętkowych oponach Pirelli Scorpion Rally STR, które zapewniają doskonałą równowagę osiągów w obu scenariuszach.

Na doskonałym odcinku asfaltu, przełęczy Franschhoek, Norden zabłysnął jako doskonały motocykl szosowy, którym może być. Dzięki idealnie neutralnej ergonomii i stabilnemu podwoziu, mocny silnik Twin o pojemności 889 cm3 i regulowana elektronika sprawiły, że Norden był fantastycznym motocyklem do przeskakiwania między brudem a nawierzchnią. Było to kolejne przypomnienie, że silnik LC8c jest równie dobrze przystosowany do pokonywania zakrętów à la Duke, jak i do jazdy w terenie. Husqvarna twierdzi, że Expedition ma być bardziej motocyklem 50/50 w porównaniu do bardziej skoncentrowanego na ulicy modelu podstawowego.

Napięcie wstępne widelca jest regulowane na górze każdej goleni, podczas gdy tłumienie oddzielnej funkcji obejmuje kompresję po lewej i odbicie po prawej stronie. Napięcie wstępne amortyzatora wymaga klucza imbusowego 5 mm.


Napięcie wstępne widelca jest regulowane na górze każdej goleni, podczas gdy tłumienie oddzielnej funkcji obejmuje kompresję po lewej i odbicie po prawej stronie. Napięcie wstępne amortyzatora wymaga klucza imbusowego 5 mm.

Hamulce J.Juan zapewniają dobre trzymanie i dużą moc, nawet jeśli mogą wydawać się nieco niejasne. Na drodze widelec ma tendencję do nurkowania podczas mocnego hamowania, ale dla motocykla wykonującego podwójną pracę wydawało się to rozsądnym kompromisem. Mówiąc o hamulcach, tryby ABS z dwoma kanałami (Street i Off-road) są teraz połączone z trybami jazdy (będzie to standard we wszystkich modelach Husqvarna i KTM w przyszłości). Tryby Street i Rain wykorzystują funkcję Street ABS, podczas gdy Off-road używa, zgadłeś, Off-road ABS, który ogranicza interwencję z przodu i wyłącza funkcję pokonywania zakrętów, a także całkowicie wyłącza ABS na tylnym kole. Tryb jazdy Explorer to jedyny tryb, który pozwala kierowcy wybrać pomiędzy Street i Off-road ABS, chociaż domyślnie jest to Street.

Zgodnie z oczekiwaniami, zawieszenie i tryb jazdy Explorer – który pozwala dostosować kontrolę trakcji w locie w dziewięciu poziomach, daje trzy opcje reakcji przepustnicy i regulowany ABS – były funkcjami Expedition, które uznałem za najbardziej przydatne. Jedyną rzeczą, którą naprawdę czułbym potrzebę zmiany, byłaby przednia szyba, więc (mam nadzieję) byłbym mniej skłonny do uderzania się w twarz w terenie.

Każdy motocykl w naszej grupie miał szew na miękkim bagażu pękający w tym samym miejscu.


Każdy motocykl w naszej grupie miał szew na miękkim bagażu pękający w tym samym miejscu.

Niestety, miękki bagaż na każdym motocyklu w naszej grupie zaczął się rozrywać na górnym szwie. Oczywiście nie był to odosobniony problem. Metalowe klamry początkowo działały bardzo sprawnie, ale być może były zbyt skomplikowane, ponieważ stały się trudniejsze w użyciu po zalaniu kurzem. Powiedziano mi, że były to modele przedprodukcyjne, ale wyglądają bardzo podobnie do bagażu Husqvarny, który był wcześniej dostępny dla Nordena i znalazłem recenzje opisujące te same problemy. Mieliśmy również kilka błędów elektronicznych, w których tryby jazdy zmieniały się po wyłączeniu motocykla. Przedstawiciele Husqvarny powiedzieli nam, że wszystko powinno pozostać w wybranych ustawieniach (w tym TC i ABS), gdy motocykl jest wyłączony lub wyłączony za pomocą wyłącznika zapłonu i że nasze maszyny przedprodukcyjne były właśnie tym, przedprodukcyjnymi. „Naprawimy te usterki” – obiecali przedstawiciele.

2023 husqvarna norden 901 expedition review first ride


W czasie spędzonym na #16 Husqvarna Norden 901 Expedition byłem bardzo zadowolony z przekładni i szybkiej zmiany biegów w górę/w dół. Nie miałem prawie żadnych problemów, poza sytuacjami, w których byłem powierzchowny z dźwignią. Wszystko działało w większości tak, jak powinno, ale wciąż nie tak sprawnie, jak najlepsze skrzynie biegów w motocyklach w dzisiejszych czasach. Bardziej niepokojące było to, że inny kierowca powtórzył te same problemy z przekładnią, których doświadczyłem podczas ostatniego testu KTM 890 Adventure, w którym motocykl miał sporadyczne trudności z wrzuceniem biegu i wypadaniem z drugiego biegu podczas zmiany. Ponieważ wszyscy wiemy, że Pierer pozyskuje części z tego samego źródła, nie było to strasznie zaskakujące, gdy usłyszałem o tych samych problemach, które miałem wcześniej, ponieważ problemy wydają się być nieco sporadyczne. KTM wspomniał, że prawdopodobnie była to kalibracja szybkiej zmiany biegów, ale nie mogę tego na pewno powiedzieć.

2023 husqvarna norden 901 expedition review first ride


Nawet z kilkoma problemami, Norden 901 Expedition to Norden, którego zawsze chciałem – i najwyraźniej nie tylko ja. Ja i podobnie myślący faceci i dziewczyny interesujemy się motocyklami przygodowymi ze względu na ich możliwości terenowe, więc wzmocnienie tego sprawia, że ten model jest bardziej kuszący. Trend w motocyklach przygodowych polega na tym, że producenci dodają akcesoria turystyczne, ale także ulepszenia terenowe.

Dane techniczne

MSRP15 799 USD[/TD>
Typ silnika2-cylindrowy, 4-suwowy, równoległy, chłodzony cieczą z wymiennikiem ciepła woda/olej[/TD>
Pojemność skokowa889 cm3[/TD>
Średnica x skok90,7 mm x 68,8 mm[/TD>
Stopień sprężania13,5:1[/TD>
EMSBosch EMS z RBW[/TD>
Moc103 KM przy 8000 obr./min (deklarowana)[/TD>
Moment obrotowy73,8 funtów-stopa przy 6500 obr./min (deklarowany)[/TD>
RozrusznikRozrusznik elektryczny[/TD>
SmarowanieWymuszone smarowanie olejem z 2 pompami oleju[/TD>
SprzęgłoSprzęgło antypoślizgowe PASC, sterowane mechanicznie[/TD>
Przekładnia6-biegowa[/TD>
Napęd końcowy16:45[/TD>
Łańcuch520 X-Ring[/TD>
RamaRama ze stali chromowo-molibdenowej z silnikiem jako elementem naprężonym, malowana proszkowo[/TD>
Przednie zawieszenie48 mm WP XPLOR-USD w pełni regulowany widelec odwrócony, skok 9,4 cala[/TD>
Tylne zawieszenieWP XPLOR PDS w pełni regulowany monoshock, skok 9,4 cala[/TD>
Koła przód/tyłBezdętkowe aluminiowe koła szprychowe 2,50 x 21”; 4,50 x 18”[/TD>
Prześwit10,6 cala[/TD>
Przedni hamulec2x radialnie montowany 4-tłoczkowy zacisk, tarcze 320 mm[/TD>
Tylny hamulec2-tłoczkowy zacisk pływający, tarcza 260 mm[/TD>
ABSBosch 9.1 MP (w tym Cornering-ABS i tryb offroad, możliwość wyłączenia)[/TD>
Kąt pochylenia główki ramy25,8°[/TD>
Wyprzedzenie4,2 cala (106,9 mm)[/TD>
Offset potrójnego zacisku30 mm[/TD>
Rozstaw osi60,2 cala ± 0,6 cala (1529 mm ± 15 mm)[/TD>
Wysokość siedziska34,4 / 35,2 cala (875 / 895 mm)[/TD>
Waga472,9 funtów (bez paliwa, deklarowana)[/TD>
Pojemność zbiornika paliwa5,0 galonów[/TD>
Zużycie paliwa52 mpg (deklarowane)[/TD>
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
[TD]
 
#4 ·
Przez chwilę myślałem, że przez pomyłkę kliknąłem na Adv.rider ,com. Nie jeżdżę z pojazdami wsparcia. Najbliższy dealer Husky, podobnie jak Starbucks, jest oddalony o 150 mil. Fajnie jest czytać o wszystkich tych technicznych motocyklach wchodzących na rynek. Ale w rzadkiej sytuacji, gdy mój KLR dostanie czkawki gdzieś między Ekalaka i Otter MT, a ja siedzę na tyłku w błocie i zastanawiam się nad przyczyną, nie ma innego motocykla, na którym wolałbym być niż na moim wiernym KLR! Bo do tej pory zawsze udawało mi się przywrócić go do życia i sprowadzić z powrotem tam, gdzie muszę być. Dwie linijki w specyfikacji, których nigdy nie widzę, to Niezawodność i Prostota (łatwość rozwiązywania problemów i/lub naprawy).
 
#6 ·
Przez chwilę myślałem, że przez pomyłkę kliknąłem na Adv.rider ,com. Nie jeżdżę z pojazdami towarzyszącymi. Najbliższy dealer Husky, podobnie jak Starbucks, jest oddalony o 150 mil. Fajnie jest czytać o wszystkich technicznych motocyklach wchodzących na rynek. Ale w rzadkiej sytuacji, gdy mój KLR dostanie czkawki gdzieś między Ekalaka i Otter MT, a ja siedzę na tyłku w błocie i zastanawiam się nad przyczyną, nie ma innego motocykla, na którym wolałbym być niż na moim wiernym KLR! Bo do tej pory zawsze udawało mi się go ożywić i sprowadzić z powrotem tam, gdzie muszę być. Dwie linijki w specyfikacji, których nigdy nie widzę, to Niezawodność i Prostota (łatwość rozwiązywania problemów i/lub naprawy).
Kanał na YouTube „On Her Bike” odcinek 80. Uwielbiam, kiedy pyta kierowcę BMW, czy miał jakieś problemy, a następnie o 8:33 pyta gościa jadącego KLR, czy miał jakieś problemy. Podnóżek, który odpada. Całkowicie jego wina😂. Aby lepiej zrozumieć, jak bardzo bolesne są skomputeryzowane motocykle, obejrzyj jej przejazd przez Afrykę od początku. Po prostu mówię.
 
#5 ·
To również ma największą osłonę podwozia na świecie
Myślę, że pod spodem jest ogromny zbiornik paliwa. Moje KTM 790 miało to bez osłony podwozia i zastanawiałem się, co może pójść nie tak, jeśli kiedykolwiek zaliczyłbym długi ślizg na autostradzie, nie mając niczego między plastikowym zbiornikiem a jezdnią, poza cienką plastikową osłoną. Opierając się na metce z ceną i mojej niechęci do nowatorskich rozwiązań, zgadzam się, że KLR jest najlepszym wyborem.