Kawasaki KLR Forum banner
81 - 87 of 87 Posts
Alles wat meer dan 400 lbs weegt en topzwaar is, voelt wiebelig aan op grind. Sommige banden maken een verschil, maar je hebt waarschijnlijk meer grip dan je denkt. Ik rijd elke dag een mijl over grind om vanaf mijn huis op een verharde weg te komen. Mijn KLR voelt hetzelfde, ik rijd met Shinko 705 banden. De oude 244's waren iets beter, maar voelden nog steeds raar aan. Voeg genoeg vermogen toe en de achterkant komt uit en de voorband staat rechtop als je tegenstuurt. Het enige probleem is dat de buren denken dat ik aan het pronken ben!

Discussion starter · #83 ·
Alles wat meer dan 400 lbs weegt en topzwaar is, voelt onvoorspelbaar aan op grind. Sommige banden maken een verschil, maar je hebt waarschijnlijk meer grip dan je denkt. Ik rijd elke dag een mijl over grind om van mijn huis naar een verharde weg te komen. Mijn KLR voelt hetzelfde aan, ik rijd met Shinko 705 banden. De oude 244's waren iets beter, maar voelden nog steeds raar aan. Voeg genoeg vermogen toe en de achterkant komt uit en de voorband staat rechtop als je tegenstuurt. Het enige probleem is dat de buren denken dat ik aan het pronken ben!
Geloof me, ik heb geprobeerd sneller te gaan. Het resulteerde in bijna-crashes omdat de hele motor zo verdomd onvoorspelbaar was. Zowel mijn broer als ik hebben '18 KLR's en we hebben allebei het gevoel dat het onvoorspelbaar is. Het is geen crossmotor en ik verwacht niet dat het zich zo gedraagt. Maar als ik word ingehaald door een zwaardere motor (150 lbs) geloof ik gewoon niet dat gewicht het onderliggende probleem is.

Geloof me, ik heb geprobeerd sneller te gaan. Het resulteerde in bijna-ongelukken, omdat de hele motor zo verdomd wiebelig was. Zowel mijn broer als ik hebben '18 KLR's en we hebben allebei het gevoel dat het wiebelig is. Het is geen crossmotor en ik verwacht niet dat het zich zo gedraagt. Maar als ik word ingehaald door een zwaardere motor (150 lbs), geloof ik gewoon niet dat gewicht het onderliggende probleem is.
U heeft gelijk dat het niet alleen gewicht is. Banden maken een groot verschil, net als het soort grind. Mijn Honda V65 Sabre was ook erg slecht op het grind. Misschien ben ik gewoon gewend geraakt aan mijn KLR, maar als de weg voor het eerst opnieuw wordt geasfalteerd (geëgaliseerd, meer grind aangebracht) is het echt raar. Ga achterover zitten en laat de motor zijn weg vinden, soms helpt staan me om het gewicht te verlagen, vergeet niet je knieën te buigen. Ik hoop dat je de juiste combinatie vindt om je comfortabeler te voelen.

Als je wordt ingehaald door een zwaardere ADV-motor, is die rijder waarschijnlijk meer ervaren. ;-) Ik heb de meeste dual sport-, dual purpose- en ADV-motoren die momenteel op de markt zijn, gereden, en je hebt gelijk, het is niet alleen het gewicht, het is gewicht, gewichtsverdeling, vering, ergonomie en banden (en bandenspanning) die het gevoel beĂŻnvloeden dat je beschrijft.....niet per se in die volgorde.

Mijn KLR's zijn lichter gemaakt, het meeste gewicht dat ik heb verwijderd zat hoog, ik rijd met een Pirelli MT21 voorband op 22-24 PSI en een Dunlop D606 achterband op 20-22 PSI, ik heb complete Cogent-vering met de doorzakking, voorspanning en demping goed afgesteld, ik heb geen topkoffers of zijkoffers en ik sta meestal. Ik heb geen problemen met instabiliteit op grindwegen.

Proost,
Dave

Gezien je ervaring met vuil, zou ik zeggen dat het voornamelijk een bandenprobleem is in combinatie met een minder dan ideale standaard rijpositie, een hoog zwaartepunt en een waardeloze standaard vering. .......maar er is niets mis met glijden! ;-)

Een D606 achter/MT21 voor combinatie bij ongeveer 20-24 PSI, goede stuurbocht, drop pegs, aanvalspositie en laat maar gaan! ....natuurlijk zal een upgrade van de vering de motorfiets op het ruwe terrein op de grond houden.

2 cent,
Dave
Ik realiseerde me net dat ik al ongeveer hetzelfde zei op pagina 2 voordat dit draadje ontaardde in een debat over de juiste bandenrichting! LOL

cheers,
Dave

Hagan, ik vind persoonlijk de originele OEM Dunlop banden absoluut acceptabel, zelfs tot 90 mph op onverharde en grindwegen in de desolate uitgestrektheid van WY. En ja, de meeste motoren zullen 'zoeken' naar tractie/grip op grindwegen.
Ik rijd normaal gesproken 32 psi voor / 30 psi achter. Ik weeg 160 en rijd een lichte Gen1.

Ik aarzel om te vragen, hoeveel weeg je? Hoe lang is je werkelijke binnenbeenlengte? Hoe ver reiken je armen? Hoe lang ben je in totaal? Ongeveer waar op de stoel zit je op grindwegen?

Misschien hebben je armlengte en gewicht de achtervering doorgezakt en is de voorband 'licht' en uitgestrekt als een 'chopper'? Zeer slechte handling op onverharde wegen.

Elke voorband die je erop zet, de profielnoppen of profielgroeven moeten eruitzien als een omgekeerde vee, gezien vanaf de voorkant, zoals dit ,/\, !
Niet dit '\/'. Het normale vee-patroon schept de knikkers, het zand en het water IN het midden van het bandenprofiel. FRONT Dunlop D606, Kenda K761 & Kenda Big Block komen in me op. Sommige bandenfabrikanten begrijpen dit nog steeds niet!!

De omgekeerde vee duwt de spullen naar de zijkanten. De niet meer leverbare Avon Gripster was naar mijn mening een geweldige dual-sport voorband.
"Misschien hebben je armlengte en gewicht de achtervering doorgezakt en is de voorband 'licht' & uitgestrekt als een 'chopper'? Zeer slechte handling op onverharde wegen."

Dit is een enorme factor, toen mijn KLR volledig beladen was, zat ze hard op haar hiel en het voorwiel was een schaats, absoluut angstaanjagend in de bochten van 30 mph op grind. Moest mijn lading halverwege de reis opnieuw berekenen

81 - 87 of 87 Posts